پیش از اینكه یك دفتر معماری آغاز به طراحی و نقشه كشی هتل كند باید دقیقاً بداند كه یك هتل چگونه میچرخد و كار میكند. هر تیپ از ساختمان باید عملكرد راحتی داشته باشد تا نتیجه مطلوب كارفرما به دست آید. عملكرد اولیه هتل از آغاز هتلها تا امروز هیچگونه تغییری نكرده. چه هتلی با 100 اتاق باشد یا با 3000 اتاق. چه داخل شهر باشد یا خارج شهر. هتلها و كاروانسراهای اولیه بر یكاصل و پایه متكی بودند. مهمان به در ورودی میرسید، جایی كه در آن جا به او خوشامد میگفتند و ترتیبی برای اسكان و غذای او داده میشد. اصطبلی برای اسبها و واگنها یا بار شترها در قسمت پشتی آن تعبیه شده بود. حیاط پشتی برای اسكان همسر سرایدار در نظر گرفته میشد و او و همكارانش به آمادهسازی و پخت غذاها مشغول میشدند. با این حساب ما خانهای داشتیم كه به دو قسمت تقسیم شده بود. قسمت جلوی خانه شامل فضای پذیرش و اتاقهای عمومی وجایی كه مهمانان دور یكدیگر جمع میشدند تا نهار و شام صرف كنند. نیمه دیگر خانه، یا قسمت پشتی آن، جایی بود یكدیگر جمع میشدندتا نهار و شام صرف كنند. نیمه دیگر خانه، یا قسمت پشتی آن، جایی بود كه غذا آماده میشد و سرویس دهی به مهمانان مانند شستشوی البسـه، تعویض نعل اسب، تعمیر و … در آنجا انجام میشد.
این دو منظوره بودن هتل باید توسط معمار به طور كامل درك شود پیش از این كه او آغاز به طراحی كند. در حال حاضر ما به اتاقها كاری نداریم و تنها طبقهای را بررسی میكنیم كه خوشامد گویی در آنجا انجام میشود و سرویس دهیها شكل میگیرد. درآینده به جای كلمه خوشامدگویی ما از عبارت قسمت جلوی خانه نام میبریم و به جایی كه سرویس دهی انجام میگیرد، قسمت پشتی خانه میگوییم. از جرقههای اولیه طراحی این موضوع باید مد نظر باشد كه سرویس دهیها در قسمتهای جلویی و پشتی خانه نباید با یكدیگر درگیر شوند. در هیچ شرایط و زمانی مهمان نباید از آنچه در قسمت پشتی اتفاق میافتد، آگاهی داشته باشد ولی همزمان فعالیتهای قسمت جلویی كاملاً به آن چه در قسمت پشتی اتفاق میافتد، متكی است. این دو عملكرد باید از یكدیگر جدا و در عین حال كاملاً با یكدیگر درگیر باشند تا هر دو عملكرد به راحتی و كاملی انجام شوند.
هتلها به گونهای طراحی و ساخته میشوند كه كار فرما و صاحب كار و مدیر هتل پس از سرمایه گذاری، در نهایت به یك رضایتمندی برسند. برای به دست آوردن بهترین بازگشت سرمایه برای قران قران آن، به یك مشكل دو گانه دیگری برخورد میكنیم. در گام اول، مهمان باید احساس راحتی كند. از نخستین لحظاتی كه قدم به ورودی میگذارد، اتاق را تحویل می گیرد و وارد آن میشود. از خوراكیها و نوشدنیها استفاده میكند. شبی راحت و آسوده در یك اتاق تمیز را میگذارند و روز بعد به اتاق تمیزی كه درست مانند لحظه اول، دعوت كننده است وارد میشود، همه چیز برای راحتی مهمان باید در نظر گرفته شود. چه سهولت در یافتن میز پذیرش، حسابداری، نهار خوری و آسانسورهایی كه او را به اتاقها میبرد چه خود اتاق و راهروها كه باید هر آنچه را مطلوب راحتی اوست در آن جا بیابد. طبیعت فیزیكی اطراف مهمان نقش مهمی در آسایش او به همراه دارد. این فاكتورها شامل رنگ و دكور، نور، دمای مطلوب، مبلمان و فضای راحت میباشد.
هر آنچه كه مهمان انتظار آن را دارد حاصل آن چیزی است كه از قسمت پشتی هتل به دست میآورد. تنها در این فضا است كه هر آنچه یك مهمان طی مدت اقامتش میخواهد و هر آنچه در جستجوی آن است به بهترین نحو در اختیار او قرار میگیرد و بالاتر از همه چیز، این محدوده كاملاً اقتصادی باید باشد. فعالیت و عملیات اقتصادی یك هتل كاملاً بستگی به خدمات قسمت پشتی دارد. از آن جایی كه این سرویسدهی به پرسنل هتل بستگی دارد، پلان باید بگونهای طراحی شود كه حداكثر ممكن خدمات از كاركنان هتل گرفته شود.