مجله تخصصی معماری حامی نو

فلکه

فلکه
فلكه يكي از انواع تقاطع‌ها براي توزيع حركت‌هاي سواره مي‌باشد.
مقاله های بیشتر از شهرسازی

فلكه‌ها در بدو ورود خودرو به شهرها جهت توزيع روان و ايمن‌تر ترافيك سواره شكل گرفتند، در طرح اين فضاها در گذشته چند نكته حائز اهميت بود اين فضاها در محل تقاطع دو يا چند خيابان شكل مي‌گرفتند. آنها داراي صحن آسفالتي و بالنسبه وسيع بودند كه در ميان آن، فضاي سبز با گلكاري، آب‌نما، مجسمه و ساير عناصر تزئيني قرار مي‌گرفت. بدنه‌هاي فضا را عملاً كاربريهاي عمومي، دولتي اشغال مي‌كردند كه به نوعي مبلغ توسعه و نوگرايي بودند. در طراحي بدنه‌ها هماهنگي با فرم عمومي فضا، و تأكيد روي محورهاي تقارن و تاج بنا و… مدنظر بود.

 

بطور كلي همة عوامل فوق دست به دست هم داده فضايي نو، متمايز و پرزرق و برق را بوجود مي‌آورد. فلكه به تدريج مورد تقليد همه ی شهرهاي بزرگ و كوچك قرار گرفته و مظهري از توسعه و پيشرفت شد.

 

اين روال نه تنها در زمان خودش به بافتهاي شهري ما لطمات جدي وارد ساخت بلكه در طول زمان، به علت عدم توجه به شرايط محيط و رشد حجم ترافيك الگوي اولية فلكه را به الگويي غيركار آمد تبديل كرد.

 

برای دانلود فایل کامل این مطلب اینجا کلیک کنید.

 

رمز عبور فایل ها www.hamino.ir می باشد.

hamid معتقده :
etelate khubi bud. mamnun az site khubetun
تبلیغ با میترا رنک